تبلیغات
faghat khodet - 49

امروز:

49


آزمونی بزرگ، اما نه وحشتناک بنام کنکور

همه کسانی که دانش آموز داوطلب شرکت در آزمون سراسری در خانه دارند می دانند یکسال است تمام برنامه های خانواده تحت الشعاع یک کلمه قرار گرفته است: کنکور.
این روزها بسیاری از این داوطلبان روزشماری می کنند تا هر چه زودتر از قرنطینه درآیند و نفسی راحت بشکند. اما عده ای نیز آنچنان درگیر ترس و اضطراب ناشی از کنکور هستند که آرزو می کنند روزهای نهم ، دهم و یازدهم تیرماه هیچوقت از راه نرسند و یا حتی از صفحات تقویم پاک شوند.
از طرف دیگر، کارشناسان ، مربیان و خانواده ها سعی می کنند با آخرین توصیه ها به داوطلبان بقبولانند کنکور آنچنان غول بی شاخ و دمی هم که فکر می کنند نیست.
پس بهتر است ، با توکل و آرامش آن را هم مانند بسیاری از امتحانات دیگر زندگی پشت سر گذارند. شما داوطلب عزیزی که در دوره پیش دانشگاهی به سرد می برده اید و یا در کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور شرکت داشته اید، احتمالا می دانید برای شرکت در آزمون به چهار نوع آمادگی نیاز دارید: آمادگی ذهنی یا فکری ، آمادگی روانشناختی و آمادگی معنوی.

همه کسانی که دانش آموز داوطلب شرکت در آزمون سراسری در خانه دارند می دانند یکسال است تمام برنامه های خانواده تحت الشعاع یک کلمه قرار گرفته است: کنکور.
این روزها بسیاری از این داوطلبان روزشماری می کنند تا هر چه زودتر از قرنطینه درآیند و نفسی راحت بشکند. اما عده ای نیز آنچنان درگیر ترس و اضطراب ناشی از کنکور هستند که آرزو می کنند روزهای نهم ، دهم و یازدهم تیرماه هیچوقت از راه نرسند و یا حتی از صفحات تقویم پاک شوند.
از طرف دیگر، کارشناسان ، مربیان و خانواده ها سعی می کنند با آخرین توصیه ها به داوطلبان بقبولانند کنکور آنچنان غول بی شاخ و دمی هم که فکر می کنند نیست.
پس بهتر است ، با توکل و آرامش آن را هم مانند بسیاری از امتحانات دیگر زندگی پشت سر گذارند. شما داوطلب عزیزی که در دوره پیش دانشگاهی به سرد می برده اید و یا در کلاس های مختلف آمادگی برای کنکور شرکت داشته اید، احتمالا می دانید برای شرکت در آزمون به چهار نوع آمادگی نیاز دارید: آمادگی ذهنی یا فکری ، آمادگی روانشناختی و آمادگی معنوی.
منظور از آمادگی ذهنی بعد فنی و محتوایی است.
به این معنی که دانش آموز باید بر گروهی از یافته ها و مطالب مسلط باشد، تا بتواند در آزمون شرکت کند، برای دانش آموزی که مطالعه ای نداشته و آمادگی اطلاعاتی لازم را ندارد، شرکت در آزمون معنی ندارد.
اما شما که تمام یک سال گذشته را به مطالعه دروس پرداخته اید، در این 2یا 3هفته باقیمانده لازم نیست وقت خود را به یادگیری مطالب جدید اختصاص دهید. بلکه بهتر است این روزهای پایانی را صرف مرور مطالب آموخته شده و تکرار دو یا چندباره تست هایی که قبلا روی آنها کار کرده اید کرده و نقاط ضعف خود را در مورد آنها برطرف سازید. رقبای شما الان همین کار را می کنند.
فرصت برای یادگیری مطالب جدید کوتاه است و این کار علاوه بر افزایش اضطراب باعث خواهد شد. مطالب قبلی را نیز نتوانید به درست در ذهن خود طبقه بندی کنید. حال آن که مرور مطالب خوانده شده قبلی اعتماد به نفس شما را نیز افزایش خواهد داد.
دکتر زارع ، کارشناس و مشاور تحصیلی در این زمینه به داوطلبان گروه علوم انسانی توصیه می کند به صورت فشرده و کوتاه مدت مطالبی را که زیر آنها خط کشیده اند دوباره مرور کنند و داوطلبان گروه ریاضی و علوم تجربی نیز روی جزوات و مطالبی که قبلا کار کرده اند وقت بگذارند و راه حل های سریعی را که برای حل مسائل یاد گرفته اند، مرور کنند تا بر اطلاعات قبلی تسلط پیدا کنند.
در کنار شرایط مناسب ذهنی و فکری شما داوطلب عزیز از لحاظ جسمی نیز باید آمادگی لازم را برای شرکت در جلسه داشته باشید.
اگر احیانا مشکل خاصی دارید و دارویی مصرف می کنید که سطح هوشیاری شما را تحت تاثیر قرار می دهد، حتما با پزشک و یا روانپزشک خود در میان بگذارید. توجه داشته باشید بعضی از داروهای ضداضطراب ممکن است توجه و تمرکز شما را در جلسه امتحان پایین بیاورد.
از نظر جسمی حافظه و عملکرد آن در بدن و کلا در سیستم ارگانیک یک داوطلب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از آنجا که عملکرد بهتر حافظه در گرو فعالیت درست و مناسب مغز است و مغز نیر برای فعالیت خود به تغذیه مناسب و اکسیژن کافی نیاز دارد، نوع تغزیه شما رد شب و روز قبل از کنکور و حتی خود روز آزمون بسیار مهم است.
پس در این روزها از مواد پروتئینی و قندی که سریعا جذب خون می شوند بیشتر استفاده کرده و از خوردن موادی که هضم سختی دارند و معده را بیشتر درگیر می کنند و در نتیجه فعالیت مغذه را کاهش می دهند، خودداری نمایید.
برای رساندن اکسیژن کافی به مغز نیز کارشناس استفاده از تکنیک تنفس و آرام سازی را توصیه می کنند. بنابر این اگر در سر جلسه احساس خستگی دارید و مدام خمیازه می کشید بد نیست این تکنیک را امتحان کنید.
ابتدا در مدت 5-4ثانیه از راه بینی نفس بگیرید و آن را به مدت کوتاهی در ریه ها حبس کنید، بعد آرام آرام دی اکسید کربن را از طریق دهان بیرون دهید. این حرکت را سه بار انجام دهید تا اکسیژن کافی وارد خون شود و مغز تحریک شده و فعالیت قبلی خود را ادامه دهد.

تاکتیک هایی برای کاهش اضطراب
نکته مهم دیگر برای شرکت در آزمون برخورداری از آمادگی روانشناختی است. این بخش را می توان در دو بخش نگرش داوطلب نسبت به خود و نگرش او نسبت به امتحان مورد بررسی قرار داد.
نگرش نسبت به خود یعنی این که داوطلب چه تصوری از خودش دارد؛ و چقدر می تواند روی خودش حساب کند. به عبارت دیگر چقدر اعتماد به نفس دارد. اگر داوطلب به کارآیی خود اعتماد نداشته باشد، عملکرد او تا حد زیادی کاهش می یابد.
بارها مشاهده شده که دانش آموز به اندازه کافی مطالعه کرده است ، ولی به دلیل عدم برخورداری از اعتماد به نفس لازم نتوانسته به خوبی از پس سوالات برآید. اگر شما هم با چنین مشکلی دست به گریبانید بهتر است تا دیر نشده روی خود، کار کنید؛ و یا با یک کارشناس تحصیلی یا روانشناس مشاوره کرده و از او کمک بگیرید. دیدگاه دیگر نگرش داوطلب به امتحان است. این که چقدر امتحان را بزرگ و یا وحشتناک می بیند.
آیا این امتحان برای او مثل امتحان های دیگر است یا آزمونی است که می تواند خیلی وحشتناک باشد، و فکر می کند اگر یک سوال را جواب ندهد کل امتحان را خراب کرده است؟
نوع این نگرش نیز می تواند تاثیر زیادی در موفقیت در آزمون داشته باشد. بسیاری از مشکلاتی که برای داوطلبان ایجاد می شود، ریشه در آمادگی روانشناختی آنان دارد؛ و داوطلب به دلیل عدم آمادگی روانشناختی در جلسه امتحان دچار مشکل و اضطراب می شود. نخستین گام در رفع این مشکل تشخیص میزان اضطراب است.
اگر برای اضطراب طیف و دامنه ای بین صفر تا صد در نظر بگیریم ، معمولا اضطراب بین صفر تا بیست مفید است. از این حد هر چه بالاتر رویم می تواند مشکل ساز باشد و در موارد خیلی شدید مشاوره با یک متخصص و حتی استفاده از دارو نیز توصیه می شود.
نکته قابل توجه این است که اضطراب و عملکرد رابطه معکوس دارند؛ به این معنی که هر چه اضطراب افزایش یابد، عملکرد فرد کاهش می یابد. نکته دیگر تفاوت بین عملکرد و یادگیری یک تغییر نسبتا پایدار در رفتار فرد و عملکرد نتیجه این تغییرات و نتیجه یادگیری است.
گاه پیش می آید که دانش آموز درس را به خوبی مطالعه کرده است ، اما در جلسه امتحان قادر به پاسخگویی به سوالات نیست. در حالی که پس از امتحان وقتی سوالات را مرور می کند متوجه می شود که بسیاری از آنها را بلد بوده است. در چنین شرایطی می توان گفت یادگیری صورت گرفته ولی عملکرد آن خوب نبوده است.
آنچه که باعث می شود عملکرد ما علیرغم یادگیری خوب مناسب نباشد، همان اضطراب است. بنابراین، ممکن است درس را خوب بلد باشید ولی عواملی مانند اضطراب، خستگی، دارو و غیره عملکرد شما را کاهش دهد.
در این روزهای باقی مانده تا کنکور سعی کنید این عوامل را تحت اختیار و کنترل خود قرار دهید. مهمترین عامل در جلسه امتحان تمرکز است و متاسفانه مهمترین جایی را که اضطراب مورد حمله قرار می دهد، همان قدرت تمرکز فرد است.
از طرفی ، اضطراب در جلسه امتحان تا حدی طبیعی است و با پاسخ گفتن به چند سوال کاهش پیدا می کند. به طور معمول در آزمون ها سوالاتی با ضریب دشواری پایین ، متوسط و بالا مطرح می شود.
برای یافتن تمرکز بهتر پاسخ به سوالات را از درسی شروع کنید که طبق تجربه و یافته های قبلی خود می دانید بهتر و راحت تر می توانید از پس آنها برآیید. اما دقت کنید که شماره سوال و شماره گزینه انتخابی در پاسخنامه با هم تطابق داشته باشد.
ابتدا به سوالات آسان و متوسط پاسخ دهید. در مورد سوالات سخت نگران نباشید؛ این سوالات برای رقیبان شما نیز سخت است. پس روحیه خود را نبازید و با آرامش کار را دنبال کنید.
اگر پاسخ را نمی دانستید و یا در انتخاب گزینه مناسب تردید داشتید، فورا به سراغ سوال بعدی بروید. شاید ذهن شما در آن موقع آمادگی پرداختن به آن سوال خاص را نداشته باشد؛ و اندکی بعد با عوض شدن موضوع تمرکز بهتری برای پرداختن به آن پیدا خواهید کرد.
می توانید برای خود قراردادی بگذارید. به این ترتیب که در هنگام مرور سوالات در کنار پرسشی که پاسخ آن را اصلا نمی دانید و برای شما آشنا نیست عدد یک و درکنار سوالاتی که فکر می کنید نیاز به فکر کردن بیشتری دارند، عدد 2بگذارید و پس از این که تمام پرسش ها را یک بار مرور کردید و به پرسش های آسان تر پاسخ دادید، ابتدا به سوالات گروه 2و در نهایت اگر وقت اضافی داشتید، به سوالات گروه یک پاسخ دهید.
به گفته دکتر زارع از موارد دیگری که اضطراب را افزایش می دهد، جملات منفی است که گاه در ذهن ما شکل می گیرد.
عباراتی نظیر: نکند من قبول نشوم، یا نکند نتوانم به پرسشها پاسخ دهم. این جملات منفی که به آنها Negative Self Talking یا خودگویی منفی می گوییم راباید با خودگویی مثبت عوض کنید: ان شائالله که جواب می دهم. من تلاش خودم را می کنم. همه بچه هایی که اینجا هستند مثل من اضطراب دارند. من با تلاشی که کرده ام و با توکل به خدا می توانم به سوالات جواب دهم.
اینها خودگویی های مثبتی است که می تواند در کاهش اضطراب مفید باشد. یکی دیگر از تکنیک هایی که برای آرامش بیشتر در جلسه امتحان به داوطلبان توصیه می شود، این است که قبل از روز کنکور خود را در شرایط کنکور قرار دهد.
شما هم لباس بپوشید و درست در ساعت برگزاری آزمون روی صندلی که شبیه صندلی های کنکور است بنشینید و شرایط کنکور را برای خود بازسازی کنید.
فراموش نکنید در روز آزمون اگر شرایط مساعد نیست ، مثلا صندلی شما در آفتاب قرار گرفته و یا سر و صدا زیاد است ، حتما اعتراض کنید. ولی از طرفی هم به دلیل بعضی محدودیت ها باید آمادگی شرایط نامناسب را از قبل برای خود ایجاد کرده باشید.

حرف آخر
زیاد شنیده اید کنکور تنها و آخرین راه نیست. بنابراین مطمئن باشید اگر حتی موفق هم نشدید اتفاق جبران ناپذیری روی نداده است.
غیر از کنکور با کمی تفکر و مشورت و استفاده از راهنمایی های افراد باتجربه و آگاه راههای دیگری را نیز می توانید برای تضمین آینده خود انتخاب کنید. مطمئن باشید اگر بر خدا توکل کنید و پشتکار داشته باشید حتما موفق خواهید شد.

نوشته شده در : دوشنبه 14 آذر 1390  توسط : kiyan shirani.    نظرات() .

برچسب ها: آزمونی بزرگ ، اما نه وحشتناک بنام کنکور ،
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر